Vitaliteit heeft altijd prioriteit

Geplaatst op 26-11-2020

Om optimaal te presteren heb je energie nodig. Je kunt nog de beste ideeën en plannen hebben, wanneer je geen energie hebt om ze uit te voeren of ze gepast over te brengen aan de juiste partij zal er niets gecreëerd worden.

Jammer genoeg zien we dat gezondheid en vitaliteitsproblemen steeds vaker voorkomen. Zo zien we burnouts bij ondernemers en managers exponentieel stijgen en gaf de laatste 2 jaar bijna 50% van de werknemers aan dat ze een enorme stress of een burnout hebben ervaren op hun werk. Deze problematiek brengt enkel in de VS al meer dan $200 biljoen kosten met zich mee! Het is dus dringend tijd voor een andere aanpak. Daarom geef ik jou vandaag met veel plezier enkele eenvoudige tips mee zodat jij je energie en vitaliteit meteen kan verhogen.

De meest werkbare manier om hier mee aan de slag te gaan en blijvende resultaten te boeken, is door kleine veranderingen te brengen in de 4 pijlers van High Performance: Movement, Nutrition, Mindset en Recovery.

Movement

Iedereen weet dat bewegen een tal van voordelen met zich meebrengt. Wanneer je meer beweegt, verminder je niet alleen de kans op hart- en vaatziekten, maar je ziet er ook beter uit. Daarnaast verhoogt dagelijkse beweging ook de concentratie en productiviteit. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, hoef je geen uren in de gym te spenderen om hier een positief effect te verkrijgen. Door simpelweg 30 minuten per dag bewust te bewegen, zien we al een stijging van 25% - 30% in productiviteit.

Nutrition

Uit onderzoek blijkt dat 60% van het management of ondernemers zijn lunch overslaat om het werk gedaan te krijgen. Als we enkel naar tijd kijken, zien we de logica hier in. Maar zo simpel is het niet, je hersenen functioneren grotendeels op water en glucose. Wanneer we dus niet tijdig hydrateren of onze glucosewaarden aanvullen, zal je niet enkel een stuk minder effectief werken, maar heeft dit ook een negatieve impact op je wilskracht, humeur en geheugen. Maaltijden overslaan is dus geen werkbare strategie voor High Performance!

Een betere aanpak is je maaltijden op voorhand voorbereiden zodat je op het moment zelf minimaal tijdsverlies hebt. Bovendien kan je dan zelf de samenstelling van je maaltijd bepalen zodat deze optimaal is afgesteld op jouw lichaam en doelen. Hoe jij je nu voelt is voor 40% bepaald door je laatste snack of maaltijd. Om een échte High Performer te worden is bewust met je voeding omgaan een cruciaal aandachtspunt.

Mindset

Veel mensen bewegen en letten op hun voeding, maar de mensen die actief aan de slag gaan om hun mindset te verbeteren zijn zeldzaam! Hoewel 85-90% van de topatleten hier specifieke training voor volgt, zien we dat dit bij ondernemers zakt naar slechts 45%! Hier is dus nog enorm veel groei mogelijk en bij High Performance Coaching beseffen we maar al te goed dat jouw resultaten vallen of staan naargelang hoe sterk je mindset is. Daarom gaan al onze trajecten gepaard met een wekelijkse check-in waarbij we onwerkbare patronen blootleggen en aanpakken.

Een praktisch voorbeeld dat ik gebruik bij mijn cliënten is de paperclip-opdracht. Bij deze opdracht begint de cliënt met een aantal paperclips in zijn linker broekzak. Bij elke negatieve gedachte of aanname verplaatst hij een paperclip naar zijn rechter broekzak. Op het einde van de dag telt hij de paperclips in zijn rechter broekzak en gaan we samen kijken wat de gedachten zijn die de afgelopen dag door zijn hoofd zijn gegaan. In deze fase willen we in de eerste plaats het bewustzijn vergroten zodat we dit geleidelijk aan kunnen aanpakken en omvormen naar meer werkbare patronen.

Recovery

In de huidige werkomgeving lijkt het soms wel een must om meer en harder te werken. Hoewel hier helemaal niets mis mee is, is het wel belangrijk dat je ook tijdig een rustmoment inplant. Zo doe je er goed aan om in korte sprints doelen na te streven. Wanneer de sprint gedaan is, kan je een rustigere week inplannen om je batterijen terug op te laden. Merk op dat het geen volledige rust is! Volledige rust zorgt er bijna altijd voor dat we daarna met heel veel energieverlies alles weer in gang moeten trekken, niet de meest werkbare manier dus! Voorzie jezelf daarnaast van een kwalitatieve nachtrust, leuke activiteiten en de nodige ontspanning zodat je jouw High Performance langdurig kan volhouden.
 

Misschien denk je nu ‘Ik heb voldoende energie, dit is voor mij niet nodig’. En wie weet, heb je wel gelijk. Maar kun jij me vertellen dat je dit tempo over 5 jaar nog kunt volhouden? Of dat je dan meer energie zult hebben? Of dat er dan geen gezondheidskwalen de kop komen opsteken? Misschien wel, misschien niet. Maar bij High Performance Coaching laten we niets aan kans over. Wij gaan enkel voor de beste resultaten en dit op lange termijn.

Daarom wil ik je verzoeken om brutaal eerlijk naar je energiepijl te kijken en je huidige routine in vraag stellen.
Is dit de meest werkbare manier om op lange termijn zoveel mogelijk impact te maken met mijn bedrijf of passie? Of kun je verbeteringen aanbrengen?
Waarschijnlijk is er plaats voor verbetering en hoewel je nu een aantal tips hebt gekregen, is het belangrijk dat we op een persoonlijk level gaan kijken.


Ben jij benieuwd hoe we specifiek voor jou te werk gaan? Neem dan gerust contact op via het formulier op de site.

Deel dit bericht:

Creëer een winnende High Performance omgeving

Iedereen die op zoek is naar succes of buitengewone resultaten heeft de volgende uitspraak van Jim Rohn wel al gehoord: “You are the average of the 5 friends you spend the most time with”.  En hoewel we dit allemaal...

10 Tips om extra kerstkilo's te voorkomen

De kerstperiode staat weer voor de deur! Tijdens deze prachtige tijd van het jaar durven we onze doelstellingen en voedingsgewoontes al wat sneller aan de kant te schuiven. In januari merken we dan echter dat er een aantal kilo&rsqu...

Wout D.

Het HPC programma en coach Kennard zijn een dikke aanrader.

Lees meer

Leen D

Ik heb net het coachingtraject doorlopen en ben meer dan blij met het resultaat.

Lees meer

Miek A.

Voor het programma was ik ook al bezig met gezonde voeding om af te vallen, maar het wilde maar niet lukken.

Lees meer

Pieter S.

Dankzij Kennard zijn opvolging en programma is mijn conditie stevig verbeterd

Lees meer

Vicky C.

Ik heb maar van 1 ding spijt.... dat ik er niet eerder aan begonnen ben... Bedankt !

Lees meer

Sangjoon W.

My experience with HPC was amazing.

Lees meer

Jozef P.

Don't dream for it, work for it. High Performance Coaching will give you all the support you need!

Lees meer