10 Tips of gezond uit te eten

Geplaatst op 25-11-2020

Naast een basisbehoefte is eten ook een sociale gelegenheid. Daarom gaan veel mensen minstens 1x per week op restaurant of gaan ze ergens anders uiteten.
Op deze momenten kan het moeilijk zijn om toch nog volgens jouw persoonlijke richtlijnen te eten.
Om er voor te zorgen dat je in deze situaties de schade kunt beperken, geef ik jou graag 10 tips zodat je niet te ver afdwaalt van je doel.

1) Geniet van de maaltijd
Heb je de hele week correct gegeten? Let tijdens het uiteten dan niet te hard op de calorieën of je macro’s.
Probeer nog altijd gezonde keuzes te maken, maar zorg in de eerste plaats dat je geniet van de maaltijd en het gezelschap. Een maaltijd niet 100% volgens de regels zal je niet dik maken.

2) Direct terug herpakken
Het grootste probleem schuilt zich vaak echter in het ‘what the hell – effect’.
Voel je na die minder goede maaltijd niet schuldig of down. Ga zeker en vast niet denken ‘ik heb mijn dag toch al verpest, dus nu maakt het vandaag niet meer uit wat ik eet’!
Zorg er voor dat je volgende maaltijd terug helemaal on track is.

3) Focus op proteïne
Scan de menukaart en ga voor een maaltijd die rijk is aan proteïne.
Focus altijd eerst op je proteïnen. Deze zorgen namelijk voor een meer verzadigd gevoel waardoor je rapper voldaan bent van je maaltijd en je in het totaal minder calorieën zult eten.

4) Drink geen calorieën
Als je gaat uiteten, bevat die maaltijd meestal meer calorieën dan je normaal eet. Schrap overbodige calorieën door alle suikerhoudende dranken te vermijden (inclusief alcohol).
Heb je toch graag een glaasje wijn bij de maaltijd? Kies hier dan heel bewust voor. Beperk jezelf tot 1 glas, halveer je koolhydraten portie en indien mogelijk ook de vetten.

5) Ga jezelf niet uithongeren op voorhand
Weet je op voorhand dat je gaat uiteten? Ga jezelf dan niet 8 uur voor aanvang van de maaltijd al uithongeren.
Hoewel dit uit goede bedoelingen voorkomt, merken we dat het vaak een groter nadelig effect heeft. Zo zal je een veel groter hongergevoel hebben tijdens het uiteten en sneller geneigd zijn om je te overeten of je nog extra vol te proppen met een dessert.

6) Skip het dessert
Zoals beschreven in tip 5, zorg dat je voldoende gegeten hebt op voorhand en je een voldaan, maar niet stampvol, gevoel hebt na je maaltijd. Skip het dessert, ja ook de gezonde fruitsla. Deze zit boordevol snelle suikers en dat wil je vermijden. Toch nog zin in iets achteraf? Ga dan bijvoorbeeld voor een thee of koffie.

7) Pas je maaltijd aan
Ben je op een bekende of klantvriendelijke plaats? Vraag dan voor kleine aanpassingen in het menu. Zo kun je op de meeste plaatsen zonder enig probleem vragen voor meer groeten of een kleinere portie aardappelen. Breng jezelf niet in de verleiding door ze een grote bak frieten naast je neus neer te laten zetten.

8) Drink water
Begin je maaltijd met een volledig glas water. Dit zal er voor zorgen dat je maag meer gevuld is en dus de portiegrootte beperken.
Water heeft ook geen zoete smaak, dus zal niet aanzetten tot meer zoete dingen te eten.

9) Eet traag en bewust
Het duurt ongeveer 20 minuten voor je een verzadigend gevoel krijgt van eten. Schrok daarom je maaltijd niet op, maar geniet van elke hap. Geef je lichaam de tijd om verzadigd te geraken.

10) Houvast
Zorg dat de andere mensen op de hoogte zijn van je doel. Hierdoor zal je jezelf verplichten om in sociale situaties iets bewuster met je voeding om te gaan in. En als je in een goede kring bent, zullen deze mensen je er ook vriendelijk aan herinneren om je doel voor ogen te houden.

Moet je voor je werk regelmatig gaan uiteten? 
Ook hier hebben we specifieke plannen en richtlijnen voor. Neem contact om te kijken hoe we dit voor jou specifiek zouden aanpakken.

Deel dit bericht:

Creëer een winnende High Performance omgeving

Iedereen die op zoek is naar succes of buitengewone resultaten heeft de volgende uitspraak van Jim Rohn wel al gehoord: “You are the average of the 5 friends you spend the most time with”.  En hoewel we dit allemaal...

10 Tips om extra kerstkilo's te voorkomen

De kerstperiode staat weer voor de deur! Tijdens deze prachtige tijd van het jaar durven we onze doelstellingen en voedingsgewoontes al wat sneller aan de kant te schuiven. In januari merken we dan echter dat er een aantal kilo&rsqu...

Wout D.

Het HPC programma en coach Kennard zijn een dikke aanrader.

Lees meer

Leen D

Ik heb net het coachingtraject doorlopen en ben meer dan blij met het resultaat.

Lees meer

Miek A.

Voor het programma was ik ook al bezig met gezonde voeding om af te vallen, maar het wilde maar niet lukken.

Lees meer

Pieter S.

Dankzij Kennard zijn opvolging en programma is mijn conditie stevig verbeterd

Lees meer

Vicky C.

Ik heb maar van 1 ding spijt.... dat ik er niet eerder aan begonnen ben... Bedankt !

Lees meer

Sangjoon W.

My experience with HPC was amazing.

Lees meer

Jozef P.

Don't dream for it, work for it. High Performance Coaching will give you all the support you need!

Lees meer