10 Tips om extra kerstkilo's te voorkomen

Geplaatst op 01-12-2020

De kerstperiode staat weer voor de deur! Tijdens deze prachtige tijd van het jaar durven we onze doelstellingen en voedingsgewoontes al wat sneller aan de kant te schuiven. In januari merken we dan echter dat er een aantal kilo’s zijn bijgekomen en dat onze conditie ook serieus achteruit is gegaan. Daarom wil ik met deze blogpost er voor zorgen dat je de schade dit jaar kunnen beperken en je deze keer in januari niet opnieuw een hele achterstand moet wegwerken!

In deze post zal ik je 10 voedingstips meegeven over hoe je tijdens de feestdagen toch gezonde keuzes kunt maken en wat je kan doen om je gewicht in deze periode goed onder controle te houden.

  1. Ga nooit met honger naar een feestje / etentje
    Een van de meest voorkomende fouten dat je kan maken is niets eten voor de aanvang van de gelegenheid zodat je tijdens het etentje kunt schransen. Op deze manier zal je door minder gezonde keuzes te maken heel gauw aan je dagelijkse hoeveelheid calorieën komen en hoogst waarschijnlijk ook niet de beste voedingsstoffen benuttigen. Je kan beter doorheen de dag goed eten volgens je routine en met een verzadigend gevoel naar het feestje gaan. Hierdoor kun je tijdens de activiteit de porties gemakkelijker beperken en krijgt je lichaam doorheen de dag toch nog voldoende voedingsstoffen en energie binnen. 
     
  2. Blijf actief tijdens de feestdagen
    Probeer je trainingsroutine zo goed mogelijk aan te houden. Ideaal gezien wil je minstens 30 minuten per dag actief bezig zijn.Deze momenten zorgen er voor dat je de extra calorieën sneller verbrandt, maar denk zeker en vast niet dat je met een training een heel feestmaal wegwerkt. 
     
  3. Blijf niet stilstaan bij minder goede keuzes
    Zorg er voor dat die ene foute maaltijd geen foute dag of week wordt. 
    Merk je dat je uit de bocht bent gegaan? Geen probleem, zet jezelf meteen weer op het juiste pad. 
     
  4. Houd slechte voedingskeuzes uit je huis
    Tijdens de feestperiode is het verleidelijk om een hele hoop snoep, koekjes en andere ongezonde hapjes in huis te halen om het zo wat ‘gezelliger’ te maken. Hiermee breng je alleen maar extra verleiding voor jezelf in huis, je kan ze dus beter gewoon in de winkel laten liggen en kijken of er geen gezondere opties zijn om aan te bieden.
     
  5. Voorzie niet te veel eten voor het feestje
    Haal niet te veel eten in huis. Alles wat overblijft zal je vroeg of laat zelf opeten en dat houdt je alleen maar langer van je routine af.
     
  6. Kies voor gezondere snacks
    Maak voor je naar de winkel gaat een boodschappenlijstje op en houd je hier aan.
    Om een goede lijst op te stellen ga je best voor keuzes die laag in calorieën zijn en je niet aanzetten tot non-stop snacken.
     
  7. Beperk alcohol
    Ik kan deze tip niet hard genoeg benadrukken. Alcohol maakt ons dikker dan we denken. 1 glas bier komt overeen met 150 calorieën. Om dit te verbranden moet je ongeveer 15 minuten gaan hardlopen. Daarnaast heb je met alcohol in je lichaam minder zelfbeheersing en zal het dus moeilijker zijn geen tweede portie bij te nemen of misschien dat stukje overgebleven dessert toch nog te benuttigen.
     
  8. Keep it simple!
    Houd tijdens het etentje alles zo simpel mogelijk. Hiervoor kan je enkele zeer eenvoudige regels gebruiken:
    • Eet traag en bewust – proef je eten en neem tijd om te kauwen
    • Eet tot je 80% verzadigd bent – prop jezelf niet vol
    • Focus eerst op je proteïne en vetten – deze zorgen voor het verzadigend gevoel
    • Beperk de koolhydraten en ga voor een mooie grote portie groenten
    • Drink voldoende water en ga bewust om met alcohol
       
  9. Daag jezelf uit
    Zoek een haalbare uitdaging. Zo kan je bijvoorbeeld aan je partner meedelen dat je dit jaar maar 4 glazen wijn zult drinken in plaats van de traditionele 8. Of misschien merk je dat je vaak voor extra porties gaat? Deel dan mee dat je deze keer slechts 1 portie zult nemen. Push jezelf niet te hard hier, houd het realistisch.
     
  10. The goal is to keep the goal the goal
    Blijf gefocust op je doel. Zoals ik al zei, het zou zonde zijn om op 2 weken tijd de vooruitgang van de voorbije 2 maanden teniet te doen. 

Was deze post waardevol voor jou? Laat hieronder weten welke tip(s) jij dit jaar zult toepassen.

Deel dit bericht:

Creëer een winnende High Performance omgeving

Iedereen die op zoek is naar succes of buitengewone resultaten heeft de volgende uitspraak van Jim Rohn wel al gehoord: “You are the average of the 5 friends you spend the most time with”.  En hoewel we dit allemaal...

10 Tips om extra kerstkilo's te voorkomen

De kerstperiode staat weer voor de deur! Tijdens deze prachtige tijd van het jaar durven we onze doelstellingen en voedingsgewoontes al wat sneller aan de kant te schuiven. In januari merken we dan echter dat er een aantal kilo&rsqu...

Wout D.

Het HPC programma en coach Kennard zijn een dikke aanrader.

Lees meer

Leen D

Ik heb net het coachingtraject doorlopen en ben meer dan blij met het resultaat.

Lees meer

Miek A.

Voor het programma was ik ook al bezig met gezonde voeding om af te vallen, maar het wilde maar niet lukken.

Lees meer

Pieter S.

Dankzij Kennard zijn opvolging en programma is mijn conditie stevig verbeterd

Lees meer

Vicky C.

Ik heb maar van 1 ding spijt.... dat ik er niet eerder aan begonnen ben... Bedankt !

Lees meer

Sangjoon W.

My experience with HPC was amazing.

Lees meer

Jozef P.

Don't dream for it, work for it. High Performance Coaching will give you all the support you need!

Lees meer